کاربرد اکسل در کسب و کار

قبلا در مقاله “به دنبال تخصصی شدن هستید؟” بیان کرده بودیم که چه روشی را برای یادگیری انتخاب کنید.اما در این مقاله هدف ما به کارگیری اکسل در کسب و کار می باشد و اینکه چطور باید برای یادگیری آن برنامه ریزی کنید.

اکسل در کسب و کار از نگاه یک کارآفرین:

اگر عاشق اکسل نیستید، همین الان بیخیال رشد و تاسیس کسب و کار تان شوید.

موسس GigaOm ،اوم ملک ، میگوید:”بحث سرمایه گذاری استارتاپ ها فقط بحث ریاضی است.با دانستن این موضوع ، به زودی تمامی موسسین کسب و کار ها گیجی و پریشانی کمتری خواهند داشت.

اکسل، بله. چون محصول شرکت مایکروسافت است ممکن است مسخره اش کنید.یا ممکن است ریشخند بزنید چون فقط حسابدارها از آن استفاده میکنند. ممکن هم است اصلا متوجه نشوید که چطور به تاسیس یک کسب و کار نوپا مربوط می شود.

دلیل اش بسیار ساده است. به عنوان یک موسس کارشما حساب و کتاب است. در اینجا نیازست که نشان دهید چطور درآمدی که از مشتری کسب می کنید بیشتر از مقدار هزینه ای است که کاربر متحمل می شود. و این را باید به عنوان یک ترازو در نظر بگیرید، حالا معنی این ترازو ممکن است هرچه باشد. البته که هزینه های دیگری هم وجود دارد اما شما می بایست در مقیاس اندک این را اثبات کنید که درآمدهای شما از هزینه هایتان بیشتر است.

به نظر ساده می آید.اما پیچیدگی این موضوع را درک نخواهید کرد تا زمانی که در مورد صورت حساب ها، جداول لولایی و فرمول های پیچیده ممارست به خرج دهید. این کارهای جادویی را در اکسل می توانید به خوبی انجام دهید!!!

پس سریعا اکسل را شروع کنید. فرقی نمی کند که سمت شما چیست، طراح محصول هستید و یا برنامه نویس. مدیرید یا کارمندید و یا حتی خانه دار. شما باید با اکسل کار کرده باشید.

اکسل، این بهترین دوست موسسین استارتاپ. اگر اکسل را دوست ندارید. بیخیال راه اندازی استارتاپ تان شوید.جدی عرض میکنم. ریاضیات در عین سختی، فوق العاده نیز هست. «مترجم:رنجبر»

متاسفانه عمده مشکل ما در ایران این می باشد که بسیاری از مدیران ما خود از قدرت اکسل آگاهی ندارند و به همین علت نمی دانند از زیر مجموعه خود چه چیزی را بخواهند!!! کارمندانی موفق خواهند بود که نیاز خود،مدیر و سازمان را با قدرت جادویی این ابزار برآورده سازند و جایگاه بهتر و خوبی را در سازمان به دست آورند.ساده است چون قدرت تحلیل بالایی خواهند داشت.

چرا باید به طور حرفه ای اکسل را بیاموزیم؟

مشكلات در فرايندهای اداری

اكثر كارها تكراري و زمانبر ميباشد

عدم یکپارچگي اطلاعات

عدم مکانیزه بودن يا نيمه مكانيزه بودن بسیاری از سیستم ها و نياز به عمليات دستي

حجم بالاي بايگاني

مشكل جستجوي اطلاعات

نبود آلارم در سر رسيد ها و عدم هوشمندي سيستم هاي مورد استفاده

طولاني بودن زمان چك كردن در محاسبات

انعطاف كم در فرايند ها و وابستگی سيستم به مجريان و طراحان سیستم

عدم لینک اطلاعات وتنوع بانک های اطلاعاتی

محاسبات پیچیده

زمان بر بودن فرایندها

تحلیل داده ها (آناليز ها و پيش بيني)

كار تركيبي (گزارشات آماري دوره اي هوشمند )

مشکلات شما برای یادگیری اکسل:

یادگیری اکسل نیازمند تمرین می باشد و درک هر شخص از آن متفاوت می باشد. یعنی خلاقیت هر شخص و نیاز اون باعث خواهد شد تا ابتکار جدیدی را در اکسل ایجاد نماید.این شما هستید که تعیین می کنید چطور اکسل را فرا بگیرید.آیا دوست دارید آن را با خواندن کتاب ها یا فیلم یا وب سایت های مختلف فرا بگیرید یا اینکه توسط اشخاص متخصص آن را فرا بگیرید؟ دوست دارید زمان زیادی صرف یادگیری بکنید یا اینکه در یک کلاس شرکت کنید و سپس این مهارت و وقت خود را بر روی تخصص و کسب و کار خود صرف کنید؟

خیلی از شما دوستان عضو وب سایت ها و شبکه های اجتماعی مختلف هستید و هر روز مطالب جدیدی را فرا می گیرید.اما سوال اینجاست که آیا واقعا نیاز است که همیشه و هر روز مطالب جدید را فرا بگیریم؟ چون این روش این حس را به شما منتقل خواهد کرد که چرا تمام نمیشه؟ چه زمانی در اکسل حرفه ای خواهم شد؟ یعنی گاهی احساس ضعف خواهید کرد و ناراحت هستید از اینکه هنوز نتوانسته اید به آنچه که در ذهن دارید برسید.

خیالتان را راحت کنم.جواب تمام سوالات بالا این است که شما هیچ وقت نباید اکسل و تمام فرمول ها و ابزار های آن را یاد بگیرید.باید بر اساس نیاز خود از آن استفاده کنید.به حالت های زیر توجه کنید:

اگر تمایل دارید خود شما آن را فرا بگیرید و فرصت این را دارید که حداقل یکسال تمام بر روی آن وقت بگذارید،با برنامه ریزی آن را انجام دهید و برای خود هدف تعیین کنید.(البته این روش را به هیچ عنوان پیشنهاد نمی کنیم چون وقت شما باید صرف بهبود کسب و کار شما شود)

اگر فرصت ندارید، بهترین روش شرکت در یک کلاس خوب چاره کار شما می باشد.(در این حالت به مدت 1 تا 2 ماه آموزش ببینید و بعد از 3 ماه تکرار و تمرین به یک فرد حرفه ای تبدیل خواهید شد.اکنون می توانید به معنای واقعی مهارت خود را در کسب و کار خود به کار بگیرید و نقاط قوت و ضعف کسب و کار خود را به راحتی شناسایی کرده و سود خود را نسبت به رقبا افزایش دهید)

اگر قبلا یکبار اکسل را به به طور تخصصی زیر نظر شخصی فرا گرفته اید آنگاه می توانید بر اساس نیاز وارد بخش های جدید اکسل شوید.

یادگیری اکسل به بخش های گوناگونی تقسیم می شود و هر سال بخش های جدیدتری به آن اضافه می گردد.در حال حاضر کلاس های مختلف اکسل به شرح زیر می باشد:

کلاس اکسل مقدماتی

کلاس اکسل پیشرفته

کلاس آموزش نمودار ها در اکسل

کلاس طراحی و گرافیک در اکسل

کلاس طراحی داشبرد های مدیریتی

کلاس آموزش VBA در اکسل

کلاس هوش تجاری در اکسل

این دسته بندی به صورت کلی می باشد و بر اساس نیاز شما به شاخه های جزئی تر تقسیم می گردد. همان طور که مشاهده می کنید قدرت اکسل بسیار بالا می باشد و اصلا شدنی نیست که همه آن را به طور یکجا یاد بگیرید.پیشنهاد می کنیم ویدئو زیر را مشاهده نمایید:

وب سایت آموزشی آفیس به نظر شما احترام گذاشته و برای هر روشی که دوست دارید شرایطی را فراهم کرده است.اگر دوست دارید به طور خود آموز اکسل را فرا بگیرید، می توانید عضو سایت شده و از مطالب منتشر شده اکسل استفاده نمایید.اما اگر فرصت کافی ندارید، می توانید در کلاس های آنلاین ما شرکت کنید و از مزایای آن استفاده نمایید.

1 دیدگاه برای “کاربرد اکسل در کسب و کار

  1. Excel گفته:

    سلام وقت بخیر
    من به نرم افزار اکسل علاقه زیادی دارم
    و مدتی هست که این نرم افزار به صورت حرفه ای دنبال میکنم
    میخواستم بدونم با حرفه ای شدن در این نرم افزار
    میشه به فکر کسب و کار بود
    آخه من علاقه زیادی دارم که پروژه های اکسل رو
    رو (محاسبات.طراحی نمودار دیاگرام اینفو گرافیک و
    داشبورد مدیریتی و یا vba )
    به صورت فریلنسینگ یا ازاد کاری انجام بدم
    در واقع رویای این کارو رو دارم
    به نظرتون
    ایا میشه با اکسل به این هدف رسید
    ممنون
    .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *