خانهOfficeتفاوت نسخه ها و لایسنس های آفیس Office

تفاوت نسخه ها و لایسنس های آفیس Office

معرفی نسخه های متفاوت مایکروسافت آفیس:

نرم افزار آفیس دارای نسخه های (Versions) متفاوتی می باشد.که در جدول زیر نسخه آفیس ،شماره نسخه، سیستم عامل مورد نیاز به همراه جزئیات آن را می توانید مشاهده کنید.

 

ویرایش آفیسشماره نسخهسیستم عاملجزئیات
۲۰۱۶۱۶Windows۷ SP1, 8, 8.1, 10
۲۰۱۳۱۵۷, ۸, ۸٫۱, ۱۰
۲۰۱۳ RT۱۵Windows RT
۲۰۱۰۱۴XP SP3, Vista SP1, 7, 8
۲۰۰۷۱۲XP SP2 or “later operating system”
۲۰۰۳۱۱۲۰۰۰ SP3, XP, Vista
XP۱۰NT 4 SP6a, 98, ME, 2000, XP, Vista
۲۰۰۰۹۹۵, ۹۸, NT 4 SP3, 2000, ME, XP, Vista
۹۷۸NT 3.51, NT 4.0, 95, 98
۹۵۷NT 3.51, NT 4.0, 95
۴(mixed numbering)۳٫۱
۲۰۱۶ for Mac۱۵OS X۱۰٫۱۰, ۱۰٫۱۱
۲۰۱۱ for Mac۱۴۱۰٫۹
۲۰۱۱ for Mac۱۴۱۰٫۵ (Intel) – ۱۰٫۱۱
۲۰۰۸ for Mac۱۲۱۰٫۴, ۱۰٫۵ (PPC)
۲۰۰۴ for Mac۱۱۱۰٫۲, ۱۰٫۳
v. X۱۰۱۰٫۱
۲۰۰۱۹Mac OS۸٫۱ – ۹٫۲٫۲ (PPC)
۹۸ Macintosh Edition۸۷٫۵ – ۸٫۰ (PPC)
۴٫۲٫۱۷۷٫۰ – ۸٫۱ (۶۸K)
۱۵۱۵AndroidKitKat, Lollipop, Marshmallow
۱٫۱۷iOSiOS 8, iOS 9

 

جهت دریافت قیمت خرید لایسنس های اورجینال آفیس ۲۰۱۶ و آفیس ۳۶۵ به فروشگاه اینترنتی آفیس مراجعه نمایید.

معرفی پلن های محتلف آفیس ۲۰۱۶:

برنامه آفیس ۲۰۱۶ دارای پلن های مختلف می باشد که مهمترین پلن های آفلاین شامل:

Office Home & Student 2016           Office Home & Business 2016          Office  Professional 2016

معرفی لایسنس های (License) مختلف آفیس:

لایسنس های OEM:

مخفف Original Equipment Manufacturer می باشد.این نوع لایسنس ها قبلا با توجه به سیاست های مایکروسافت یکسال اعتبار داشتند.و مایکروسافت برای شرکای تجاری اش آن ها را صادر می کند.اما اکنون لایسنس های OEM مادام العمر بوده و هیچ محدودیت زمانی ندارند.این نوع لایسنس ها فقط بر روی یک سیستم قابل نصب بوده و امکان ارتقا سخت افزار(مادربرد) وجود ندارد.این نوع لایسنس ها با تعویض مادربرد غیر فعال می شوند زیرا لایسنس در بایوس مادربرد وجود دارد و در صورت عوض کردن مادربرد،امکان فعال سازی مجدد ندارند.ولی می توانید به طور نامحدود بر روی همان سیستم آن ها را نصب و پاک کنید.(متاسفانه در خیلی از وب سایت ها به دلیل نداشتن اطلاعات لازم، این نوع لایسنس را جعلی معرفی کرده اند که به هیچ عنوان این طور نیست. می توانید با خرید لایسنس های ویندوز ۱۰ و خرید لایسنس آفیس ۲۰۱۶ از فروشگاه اینترنتی آفیس، آن ها را نصب و تست نمایید)

لایسنس های Retail:

این نوع لایسنس همان لایسنس های خورده فروشی می باشند و ما به صورت بسته های فیزیکی در فروشگاه شاهد آن می باشیم.این نوع لایسنس ها مادام العمر بوده و محدودیت زمانی ندارند و به دفعات مختلف می توانید آن را بر روی ویندوز خود نصب کنید و با تغییر سخت افزار یا ویندوز هیچ مشکلی برای آن به وجود نمی آید.به این نوع لایسنس ها Full Product هم می گویند.در صورت تعویض سخت افزار و فعال نشدن نرم افزار آفیس می توانید با بخش Activation Center مایکروسافت تماس بگیرید و مجددا آن را فعال نمایید.نکته مهم این می باشد که در بعضی موارد و ورژهای آفیس و ویندوز، باید برای جا به جایی لایسنس حداقل ۹۰ روز گذشته باشد.(هم اکنون لایسنس Retail آفیس Office 2016 Professional در فروشگاه اینترنتی آفیس موجود می باشد)

لایسنس های Volume:

این نوع لایسنس ها مخصوص سازمان ها می باشد.در یک سازمان معمولا ۱۰۰ عدد دی وی دی تهیه نمی کنند.بلکه از این نوع لایسنس ها تهیه کرده و بر اساس تعداد لایسنسی که برای آن تعریف شده است ( یا بهتر بگوییم خریداری کرده اید) می توانید بر روی سیستم های سازمان خود نصب کنید.حداقل تعداد برای خرید این نوع لایسنس ها ۵ عدد می باشد.

لایسنس های MSDN:

MSDN مخفف Microsoft Developer Network این نوع لایسنس ها مخصوص اعضای توسعه دهنده نرم افزار های مایکروسافت می باشد.

مشکلات نصب آفیس ۲۰۱۶ :

همان طور که می دانید در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ ، آفیس ۲۰۱۶ معرفی گردید.بسیاری از کاربران بلافاصله اقدام به نصب آفیس ۲۰۱۶ از وب سایت های مختلف کردند.لایسنس نسخه ای که در آن زمان بر روی بسیاری از وب سایت ها وجود داشت از نوع Retail بود. مدتی بعد لایسنس های Volume برای دانلود عرضه گردید. وقتی بسته فارسی ساز آفیس ۲۰۱۶ را معرفی کردیم، بسیاری از کاربران اعلام کردند که با پیغام Click-to-Run مواجه می گردند.

آفیس ۲۰۱۶ با دو حالت Click-to-Run و Windows Installer (MSI) قابلیت نصب بر روی سیستم شما را دارا می باشد. تکنولوژی Click-to-Run در آفیس ۳۶۵ و آفیس ۲۰۱۶ و آفیس ۲۰۱۳ به کار گرفته شده است. حالت Windows Installer برای لایسنس های Volume به کار گفته شده است.

زمانی که شما آفیس ۲۰۱۶ را با حالت Click-to-Run نصب کرده اید، نمی توانید فرضا Visio 2016 را در کنار آن با حالت Windows Installer نصب کنید.در این صورت با پیغام خطا روبرو خواهید شد.پس مشخص کنید کدام لایسنس رو می خواهید خریداری و نصب کنید.

بالاخره آفیس ۲۰۱۶ را با لایسنس Volume نصب کنیم یا  Retail ؟

اگر قصد دارید آفیس ۲۰۱۶ را به صورت اورجینال (اصلی) تهیه کنید، قطعا لایسنس Retail را انتخاب کنید.

اگر قصد دارید آفیس ۲۰۱۶ را به صورت دانلود شده  تهیه کنید، بازهم لایسنس Retail را انتخاب کنید!!!

نکته مهم: بیشتر نسخه های و لایسنس هایی که بر روی وب سایت ها وجود دارد، نسخه Volume می باشد. پس حتما دقت نمایید که نسخه Retail در اختیار شما قرار گرفته باشد.

چرا  لایسنس Volume را انتخاب نکنیم؟

این موضع برای کشور ما بیشتر مطرح می باشد.زیرا کرک کردن نسخه های Volume برای هکر ها راحتر می باشد (این بحث امنیتی نیست.بلکه بحث ساختار لایسنس های Volume به این شکل است) و به همین علت اکثر کرک های ارائه شده برای لایسنس های Volume می باشد و اگر دقت کرده باشید بعضی از کرک های آفیس ۲۰۱۶ اگر لایسنس شما Retail باشد، آن را به  Volume تبدیل می کند.

اما مسئله تنها این نیست.وقتی از لایسنس Volume استفاده می کنید، با مشکلاتی همچون آپدیت کردن و فارسی نشدن اعداد خودکار در پانوشت (پانویس) ورد بر خواهید خورد.از طرفی دسترسی به بسته های LIP برای فارسی زبانان به صورت مستقیم مانند نسخه های قبلی آفیس وجود ندارد.حتی اگر از نسخه های اصلی استفاده کنید و بسته های LIP را برای آن دریافت کنید، بازهم با مشکلاتی مانند اعداد خودکار در ورد روبرو خواهید بود. شاید در آینده این مشکل توسط مایکروسافت آفیس برای فارسی زبانان حل شود، ولی فعلا راه حل دیگری وجود ندارد.

البته پیشنهاد می کنیم از نسخه های کرک شده به هیچ عنوان استفاده نکنید.

چطور مشکل  Click-to-Run در آفیس ۲۰۱۶ را رفع کنیم؟

وقتی شما بسته آفیس ۲۰۱۶ با لایسنس Retail نصب می کنید و می خواهید بسته های فارسی را نصب کنید، با این پیغام روبرو نمی شوید.اما اگر بخواهید بسته های فارسی ساز را برای نسخه Volume نصب کنید، با یپغام Click-to-Run رو برو خواهید شد.

پیغام Click-to-Run را در یک حالت دیگر مشاهده خواهید کرد.وقتی مجموعه Office  Professional 2016 را با لایسنس Retail نصب کرده اید، و قصد دارید مثلا Project 2016  یا Visio 2016 را با لایسنس Volume در کنار آن نصب کنید، با پیغام Click-to-Run یا Windows Installer روبرو خواهید شد.

اگر از نسخه های اورجینال استفاده می کنید، در هر دو لایسنس Volume و  Retail می توانید از بسته های فارسی ساز استفاده کنید.(البته برای نسخه های Volume از شما درخواست سریال خواهد کرد)

اما اگر می خواهید از کرک (که به هیج عنوان توصیه نمی شود) برای آفیس خود استفاده کنید، بهتر است آفیس ۲۰۱۶ با لایسنس Volume را حذف یا پاک کنید و به جای آن از از لایسنس Retail استفاده نمایید.یعنی یک نوع لایسنس را نصب کنید.

به عنوان مثال همان طور که در تصویر زیر می بینید، ما آفیس ۲۰۱۶ و پراجکت ۲۰۱۶ را با لایسنس Retail بر روی سیستم خود نصب کرده ایم.اکنون قصد داشتیم که ویزیو ۲۰۱۶ را با لایسنس Volume نصب کنیم که با این پیغام روبرو شدیم:

We found a problem!
We’re sorry, Microsoft Office installer encountered a problem because you have
these Click-to-Run installer based Office programs installed on your computer:
Windows Installer and Click-to-Run editions of Office programs don’t get along
for this version, so you can only have one type installed at a time. Please try
installing the Click-to-Run edition of Office instead, or uninstall your other
Click-to-Run based Office programs and try this installation again.

رفع خطای Click-to-Run در آفیس office 2016

چطور تشخیص دهیم نوع لایسنس آفیس ما Volume یا  Retail می باشد؟

به مسیر زیر بروید،اگر گزینه آپدیت را مشاهده کردید، یعنی لایسنس Retail بر روی ویندوز شما نصب می باشد.اگر مشاهده نکردید یعنی لایسنس Volume بر روی سیستم شما نصب می باشد.

File>Account>Update Options

تشخیص نوع لیسانس آفیس 2016

پس به طور خلاصه راه کار نصب آفیس ۲۰۱۶ بدون دردسر:

۱-آفیس ۲۰۱۶ را  فقط با یکی از لایسنس های  Retail یا Volume نصب کنید. و حتما آخرین آپدیت آن را دریافت کنید.زیرا اگر از ویرایش های اولیه استفاده کنید، به عنوان مثال با “تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی در ورد ۲۰۱۶” مشکل خواهید داشت.پیشنهاد وب سایت آموزشی آفیس Retail می باشد.

۲-به راهنمای “رفع مشکلات زبان فارسی در آفیس ۲۰۱۶ و ویندوز ۱۰” مراجعه کنید تا شمسی سازی تاریخ و مشکلات  زبان فارسی در آفیس۲۰۱۶ را از بین ببرید.

۳- به راهنمای “فارسی سازی آفیس ۲۰۱۶” مراجعه کنید و آفیس خود را فارسی کنید.

امیدواریم این مقاله شما را به خوبی راهنمایی کرده باشد.

قطعا این مقاله دارای کاستی هایی خواهد بود.لطفا با بیان نظرات خود ما را در تکمیل آن یاری رسانید.

منبع:

تفاوت نسخه های ویندوز ۱۰-Differences Windows 10 Versions

تفاوت لایسنس (و قیمت) آفیس ۲۰۱۶ و ویندوز ۱۰ اورجینال

سوالات متداول هنگام خرید آفیس ۳۶۵

مقایسه آفیس ۲۰۱۶ و آفیس ۳۶۵

تفاوت نسخه های آفیس ۲۰۱۶-Differences Office 2016 Versions

جدول مقایسه بین پلن ها و نسخه های مختلف آفیس ۳۶۵

Office installed with Click-to-Run and Windows Installer on same computer isn’t supported

Supported scenarios for installing different versions of Office, Visio, and Project on the same computer

چنانچه قصد خرید لایسنس اورجینال آفیس ۲۰۱۶ و یا آفیس ۳۶۵ را دارید، ما این امکان را فراهم کرده ایم تا آن را از فروشگاه آفیس تهیه نمایید:

لایسنس office 365 home

لایسنس آفیس 2016

4 نظرات

  1. من یک لیسانس آفیس را ا کشور خارج خریداری کردم ولی فعلا در افغانستان وقتی وارد می کنم پیام میدهد که تغییر مکان کرده اید باید از همان جایی که خرید نموده اید باید وارد نماید
    نوع آفیس ۳۶۵ فامیلی است ولی لیسانس آفیس ۳۶۵ سنگل است فقد یک سال اعتبار دارد
    اگر کمک نماید ممنون می شم

  2. سلام؛
    ممنون از مطلب مفیدتون، مشکل خیاب رایجی هست این داستان لایسنس های آفیس
    موفق باشید

پاسخ دادن

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید