تابع VlOOKUP اکسل- جستجو در ستون

شاید بسیاری از شما دوستان با نرم افزار های کتابخانه دانشگاه یا کتابخانه محل زندگی خود کار کرده باشید.وقتی کد یا نام کتاب را وارد می کنید اطلاعات مربوط به آن کتاب شامل نام نویسنده،سال انتشار،تعداد صفحه،انتشارات و… را به شما نمایش می دهد.

جدول زیر را در sheet1 اکسل ما موجود می باشد.حالا می خواهیم در sheet2 وقتی کد کتاب را وارد کردیم تمام مشخصات آن کتاب را به ما نمایش دهد.برای این کار از تابع vlookup استفاده می کنیم.

تابع vlookup با جستجو در ستون اول جدول داده ها، مقدار مشخصی(کد کتاب)را یافته سپس مقدار متناظر با آن را در ستون های بعدی(نام کتاب،نام نویسنده و تعداد صفحه) راپیدا کرده و به ما نمایش می دهد.

این تابع دارای 4 بخش می باشد:

VLOOKUP(lookup_value,table_array,col_index_num,range_lookup)

آموزش vlookup اکسل 2013

lookup_value:همان مقدار مورد نظر ما در ستون اول هست(کد کتاب که به سلول G5 نسبت داده شده است).دقت کنید ما در اینجا کد کتاب(عدد) را ملاک قرار دادیم در حالی که می توانستیم متن یا True و False را هم ملاک قرار دهیم.

table_array:جدول مورد نظر ما که در sheet1 موجود هست.

col_index_num:شماره ستون در جدول مورد نظز که می خواهیم مقدار آن را به ما نمایش دهد.(در این مثال ما می خواهیم نام کتاب را به ما نمایش دهدپس ستون 2 را انتخاب می کنیم)

range_lookup:این قسمت در تابع اختیاری می باشد.این گزینه به تابع می گوید که چطور مقدار مورد نظر را پیدا کند(همان کد کتاب در ستون اول) و این یک نکته بسیار مهم می باشد.

اگر عبارت TRUE یا عدد 1 را تایپ کنید:اگر lookup_value (همان کد کتاب)در ستون جدول مورد نظر یافت نشد،نزدیکترین مقدار را برای ما بر می گرداند.

اگر عبارت  FALSE یا عدد 0 را تایپ کنید:دقیقا همان lookup_value را جستجو می کند.. اگر پیدا نکرد خطای #N/A را نمایش می دهد.

اگر قسمت range_lookup را خالی بگذارید،این تابع TRUE  را در نظر می گیرد.

در مثال زیر کد 1090 را وارد کرده ایم و میدانیم که این کد در لیست کد های کتاب ما نمی باشد.این تابع نزدیکترین نتیجه در جدول و در ستون سوم را به ما نشان می دهد.(نویسنده E. Joseph Billo)

پس هر گاه خواستید فرمول شما دقیقا کد مورد نظر را پیدا کند، حتما عدد 0 را تایپ کنید.مانند فرمول زیر:

=VLOOKUP(G5,Sheet1!A1:C15,2,0)

اکنون می توانید تفاوت این تابع با تابع Hlookup را بهتر درک کنید.

توجه:

همان طور که مشاهده کردید تابع Vlookup در ستون اول جستجو را انجام میدهد و در ستون های بعدی مقدار متناظر آن را نمایش می دهد.اما عکس آن ممکن نیست.به تصویر زیر دقت کنید.اگر در ستون B دنیال کد ملی بگردیم و بخواهیم نتیجه را در ستون A نمایش دهد، توانایی انجام این کار را ندارد.(یعنی توانایی جستجو در جهت عکس را ندارد)

ترکیب choose و vlookup

یکی از راه های رفع این مشکل استفاده از تابع Choose می باشد.

72 دیدگاه برای “تابع VlOOKUP اکسل- جستجو در ستون

  1. ahmad گفته:

    salam
    man bad az estefade az in formol bayad excel ro bayad reflesh(F9) ro bezanam ta formolha kar konan
    namishe mostaghiman formolha ejra beshan???

  2. حمیدرضا گفته:

    با سلام. من از نرم افزار مالی خروجی اکسل میگیرم ومیخوام کد کالای موجود در ستون خاصی را با ستونی مشابه در صفحه اکسل دیگری مقایسه کنم ولی به دلیلی نامعلومی کد کالای موجود در خروجی اکسل را درست تشخیص نمیده.دلیلش چی میتونه باشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *