تابع RATE اکسل – محاسبه نرخ بهره %

تابع RATE اکسل – محاسبه نرخ بهره %

امروز برای دریافت وام به بانک مراجعه کردم و در خواست 5 میلیون تومان وام داشتم.از آن ها خواستم بهترین نوع وام را به من پیشنهاد دهند تا در بازه زمانی بالا و بهره کم آن را دریافت نمایم. مسئول شعبه به من گفت: ماهیانه باید 114 تومان قسط به مدت 48 ماه پرداخت نمایید.

خوب خدا رو شکر پیشنهاد خیلی خوبی بود ولی نرخ بهره سالانه این وام به من اعلام نشد. جای نگرانی نیست به کمک تابع RATE نرخ بهره (سود) را با یکدیگر محاسبه می کنیم.

ساختار تابع RATE:

RATE(nper, pmt, pv, [fv], [type], [guess])

(نرخ تخمینی بهره, نوع پرداخت, ارزش آتی, ارزش فعلی یا کل مبلغ وام, مبلغ هر قسط, کل دوره های پرداخت)RATE

nper:تعداد کل دوره های پرداخت را در این قسمت وارد می کنیم.در مثال گفته شده است که به مدت 4 سال و هر سال 12 ماه می باشد.پس جمعا در طی 48 ماه باید وام را پرداخت نمایم.

pmt:مبلغ هر قسط را در این قسمت وارد می کنیم.در مثال گفته شده است که باید ماهانه 114 هزارتومان پرداخت نماییم.

pv:ارزش فعلی یا اصل مبلغ وام را در این قسمت وارد می کنیم.یعنی مبلغ 5000000 تومان

Fv:وارد کردن این آیتم اختیاری بوده و می توانید آن را خالی رها کنید.ولی در این قسمت می توانید ارزش آتی را وارد نمایید.در صورت خالی رها کردن مقدار آن برابر با صفر خواهد بود.

type:وارد کردن این آیتم اختیاری بوده و می توانید آن را خالی رها کنید.ولی این قسمت نحوه پرداخت را تعیین می کند.اگر برابر با 0 بود یعنی در پایان هر دوره قسط پرداخت می شود و اگر 1 بود در ابتدای دوره قسط پرداخت می شود.در صورتی که خالی رها کردن مقدار آن صفر خواهد بود.

guess:آرگومانی اختیاری است و نرخ تخمینی برای بهره را نشان می دهد.میتوانید از این آیتم صرف نظر نمایید و اجازه دهید اکسل براساس پیش فرض خود محاسبه را انجام دهد و هم می توانید یک عدد قرار دهید (پیش فرض (0.1) 10%می باشد).عددی که قرار می دهید باید بین 0 و 1 باشد.

خوب پس فرمول زیر را خواهیم داشت:

RATE(48,-114000,5000000)=0.0037435474302995

این عدد چیست؟

این عدد نرخ بهره به صورت ماهانه می باشد.برای اینکه نرخ بهره سالانه را محاسبه کنیم باید این عدد را در 12 ضرب نماییم.

نرخ بهره سالانه = 0.0037435474302995 *12=0.044922569163594

این عدد چیست؟

این عدد نرخ بهره به صورت سالانه می باشد.یعنی سالانه باید 4.49% بهره پرداخت نمایم.

 مثال 2:

در راه برگشت از بانک تبلیغات یکی از بیمه های عمر را دیدیم. نوشته شده بود،شما با پرداخت 50 هزار تومان به مدت 10 سال علاوه بر خدمات بیمه ای ، 12 میلیون تومان دریافت خواهید کرد. نرخ بهره این نوع پوشش بیمه ای را حساب کنید.

RATE(nper, pmt, pv, [fv], [type], [guess])

(نرخ تخمینی بهره, نوع پرداخت, ارزش آتی, ارزش فعلی یا کل مبلغ وام, مبلغ هر قسط, کل دوره های پرداخت)RATE

RATE(120,-50000,0,12000000)=0.0105990271808159

این نرخ را در 12 ضرب می کنیم تا نرخ بهره سالانه به دست آید.12.72 % نرخ سود سالانه این نوع پوشش خواهد بود.

در این مثال به شما نشان دادیم که چطور از گزینه FV استفاده کنید.

ویژگی های تابع RATE:

نکته: pmt مقدار پرداخت در هر دوره می باشد که در طول دوره سالانه تغییر نمی کند. معمولا pmt شامل اصل و بهره می باشد اما هیچ هزینه دیگری یا مالیات بر آن اعمال نمی شود. اگر pmt حذف شود باید استدلال Fv  را انجام دهید.

نکته: fv ارزش آینده یا مانده وجه نقدی می باشد که قصد دریافت آن بعد از آخرین پرداختی دارید. اگر حذف گردد یعنی مقدار آن صفر در نظر گرفته شده است و در این حالت باید باید استدلال pmt  را انجام دهید.

نکته:اگر Rate همگرا نشود تخمین های مختلف را امتحان نمایید و معمولا تابع Rate در تخمین هایی با مقدار 0 الی 1 همگرا می شود

نکته:نرخ بهره (نرخ بازگشت سرمایهROR ) در هر دوره سالیانه بازگشت دارد. Rateبا تکرار محاسبه می شود و می تواند صفر راه حل یا بیشتر داشته باشد. اگر نتایج پی در پی این تابع بعد از 20 بار تکرار به 0.0000001 نرسد تابع خطای NUM! # می دهد.

نکته:زمانی که علامت مثبت و منفی را برای جریان نقدی pmt بکار نبرید تابع خطای NUM! # خواهد داد

نکته:زمانی که هر کدام از آرگومان مقداری غیر عددی به خود بگیرند

مساله اول: نتیجه تابع خیلی بیشتر یا خیلی کمتر از مقدار مورد انتظار باشد

راه حل ممکن: هنگام محاسبه ماهانه یا سه ماهانه پرداخت ها بسیاری از کاربران تبدیل نرخ بهره به دوره ماهانه یا سه ماهانه را فراموش می نمایند.

مساله دوم: نتیجه تابع RATE مقدار صفر یا مقداری درصدی را نشان می دهد و هیچ رقم اعشاری را نشان ندهد

راه حل ممکن: این مساله ممکن است به خاطر فرمت سلول حاوی تابع می باشد بایستی فرمت سلول به حالت درصدی(percentage) با دو رقم اعشار یا بیشتر تغییر دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *