تابع PMT اکسل – محاسبه مبلغ قسط

تابع PMT اکسل – محاسبه مبلغ قسط

تابع PMT اکسل مبلغ هر قسط را برای ما تعیین می کند.

امروز قصد داشتم یک وام به مبلغ 5 میلیون تومان از بانک “وام نگیر،سود نده!!!” با سود (بهره) سالانه 4% تقاضا بکنم.به من اعلام شد که باید به مدت 4 سال (48 ماه) این مبلغ را ماهانه به بانک برگردانم.اما به من گفته نشد که مبلغ هر قسط من چقدر می باشد؟

ساختار تابع PMT:

=PMT(rate, nper, pv, [fv], [type])

=PMT(نوع بازپرداخت, ارزش آتی, ارزش فعلی, تعداد کل دوره های پرداخت, نرخ بهره)

rate:در این قسمت نرخ بهره را وارد می کنیم.در این مثال بهره به صورت سالانه بیان شده است.پس آن را تقسیم بر 12 ماه سال خواهیم کرد.

nper:تعداد کل دوره های پرداخت را در این قسمت وارد می کنیم.در مثال گفته شده است که به مدت 4 سال و هر سال 12 ماه می باشد.پس جمعا در طی 48 ماه باید وام را بازپرداخت نمایم.

pv:ارزش فعلی یا اصل مبلغ وام را در این قسمت وارد می کنیم.یعنی مبلغ 5000000 تومان

Fv:وارد کردن این آیتم اختیاری بوده و می توانید آن را خالی رها کنید.ولی در این قسمت می توانید ارزش آتی را وارد نمایید.در صورت خالی رها کردن مقدار آن برابر با صفر خواهد بود.

type:وارد کردن این آیتم اختیاری بوده و می توانید آن را خالی رها کنید.ولی این قسمت نحوه پرداخت را تعیین می کند.اگر برابر با 0 بود یعنی در پایان هر دوره قسط پرداخت می شود و اگر 1 بود در ابتدای دوره قسط پرداخت می شود.در صورتی که خالی رها کردن مقدار آن صفر خواهد بود.

=PMT(0.04/12,48,5000000)

نتیجه این فرمول برابر است با 112895.27 و این یعنی من باید ماهانه 112 هزارتومان برای هر ماه پرداخت نمایم.

خوب ظاهرا این مبلغ خوب بود و می توانم مبلغ 112 تومان را پرداخت نمایم.اما “شتر در خواب بیند پنبه دانه” زیرا که در مثال واقعی این میزان بهره 24% بود.می توانید به من بگویید اگر مبلغ 5000000 تومان را با بهره 24% به مدت 4 سال در بانک قرار می دادم، ارزش پول من بعد از 4 سال به چه میزان بود؟

خطاهای تابع PMT:

#NUM!

زمانی که rate<= -1

Nper=0

 

نکته:

آنچه که تابع PMT به شما نشان می دهدجمع مبلغ اصل قسط و سود آن می باشد. اگر قصد دارید مبلغ اصل هر قسط و سود آن را جداگانه محاسبه نمایید به دو تابع PPMT و IPMT مراجعه نمایید.

3 thoughts on “تابع PMT اکسل – محاسبه مبلغ قسط

  1. Saeide میگوید:

    سلام برای 200میلیون وام با بهره15% در یافت بشه و در اخر هرماه در ۳ سال باید پرداخت کنه مبلغ هر قسط رو چجوری محاسبه کنم

  2. بهنام اولادي میگوید:

    سلام
    براي محاسبه ميانگين سپرده در اکسل چگونه عمل ميکنيم؟ مثلا مبلغي را 20 روز داريم بعد طي چند روز برداشت و واريز داريم ( مثلا 6 ميليون را 40 روز داريم بعد 4 برداشت کنيم بعد سه روز بعد 2 واريز کنيم بعد شش روز بعد 5 واريز کنيم …) بعد بخواهيم ميانگين سپرده مون را بر اين اساس محاسبه کنيم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *