تابع PMT اکسل-محاسبه مبلغ قسط

امروز قصد داشتم یک وام به مبلغ 5 میلیون تومان از بانک “وام نگیر،سود نده!!!” با سود (بهره) سالانه 4% تقاضا بکنم.به من اعلام شد که باید به مدت 4 سال (48 ماه) این مبلغ را ماهانه به بانک برگردانم.اما به من گفته نشد که مبلغ هر قسط من چقدر می باشد؟

خوب جای نگرانی نیست.تابع PMT اکسل برای ما این کار را انجام میدهد و مبلغ هر قسط را برای ما تعیین می کند.

ساختار تابع PMT:

=PMT(rate, nper, pv, [fv], [type])

=PMT(نوع بازپرداخت, ارزش آتی, ارزش فعلی, تعداد کل دوره های پرداخت, نرخ بهره)

rate:در این قسمت نرخ بهره را وارد می کنیم.در این مثال بهره به صورت سالانه بیان شده است.پس آن را تقسیم بر 12 ماه سال خواهیم کرد.

nper:تعداد کل دوره های پرداخت را در این قسمت وارد می کنیم.در مثال گفته شده است که به مدت 4 سال و هر سال 12 ماه می باشد.پس جمعا در طی 48 ماه باید وام را بازپرداخت نمایم.

pv:ارزش فعلی یا اصل مبلغ وام را در این قسمت وارد می کنیم.یعنی مبلغ 5000000 تومان

Fv:وارد کردن این آیتم اختیاری بوده و می توانید آن را خالی رها کنید.ولی در این قسمت می توانید ارزش آتی را وارد نمایید.در صورت خالی رها کردن مقدار آن برابر با صفر خواهد بود.

type:وارد کردن این آیتم اختیاری بوده و می توانید آن را خالی رها کنید.ولی این قسمت نحوه پرداخت را تعیین می کند.اگر برابر با 0 بود یعنی در پایان هر دوره قسط پرداخت می شود و اگر 1 بود در ابتدای دوره قسط پرداخت می شود.در صورتی که خالی رها کردن مقدار آن صفر خواهد بود.

=PMT(0.04/12,48,5000000)

نتیجه این فرمول برابر است با 112895.27 و این یعنی من باید ماهانه 112 هزارتومان برای هر ماه پرداخت نمایم.

خوب ظاهرا این مبلغ خوب بود و می توانم مبلغ 112 تومان را پرداخت نمایم.اما “شتر در خواب بیند پنبه دانه” زیرا که در مثال واقعی این میزان بهره 24% بود.می توانید به من بگویید اگر مبلغ 5000000 تومان را با بهره 24% به مدت 4 سال در بانک قرار می دادم، ارزش پول من بعد از 4 سال به چه میزان بود؟

خطاهای تابع PMT:

#NUM!

زمانی که rate<= -1

Nper=0

 

نکته:

آنچه که تابع PMT به شما نشان می دهدجمع مبلغ اصل قسط و سود آن می باشد. اگر قصد دارید مبلغ اصل هر قسط و سود آن را جداگانه محاسبه نمایید به دو تابع PPMT و IPMT مراجعه نمایید.

3 دیدگاه برای “تابع PMT اکسل-محاسبه مبلغ قسط

  1. Saeide گفته:

    سلام برای 200میلیون وام با بهره15% در یافت بشه و در اخر هرماه در ۳ سال باید پرداخت کنه مبلغ هر قسط رو چجوری محاسبه کنم

  2. بهنام اولادي گفته:

    سلام
    براي محاسبه ميانگين سپرده در اکسل چگونه عمل ميکنيم؟ مثلا مبلغي را 20 روز داريم بعد طي چند روز برداشت و واريز داريم ( مثلا 6 ميليون را 40 روز داريم بعد 4 برداشت کنيم بعد سه روز بعد 2 واريز کنيم بعد شش روز بعد 5 واريز کنيم …) بعد بخواهيم ميانگين سپرده مون را بر اين اساس محاسبه کنيم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *