تابع MAXIFS اکسل ۲۰۱۶-بزرگترین شرطی

قبلا برای شما بیان کردیم که یکی از توابع جدید در اکسل ۲۰۱۶، تابع MAXIFS می باشد.

در برنامه اکسل تابعی وجود دارد به نام MAX که بزرگترین داده را در میان داده ها پیدا خواهد کرد.اما اگر شرطی داشته باشیم و بخواهیم از میان آن ها بزرگترین را پیدا کنیم، این تابع جوابگو نخواهد بود. در اکسل ۲۰۱۶ تابعی جدیدی ایجاد گردید به نام MAXIFS تا این نیاز ما را برآورده نماید.

تذکر مهم:این توابع بر روی اکسل ۲۰۱۶ نصبی وجود ندارند(یعنی بر روی Office 2016 Pro Plus و Office 2016 Professional وجود ندارند.فقط بر روی آفیس ۳۶۵ وجود دارند.اگر قصد تهیه آفیس ۳۶۵ را دارید به شما تهیه لایسنس آفیس ۳۶۵ نسخه خانگی (Office 365 Home) را پیشنهاد می کنیم.زیرا بر روی ۱۵ ابزار مختلف با قیمت بسیار پایین قابلیت نصب شدن دارد.

در واقع می توان گفت، حلقه IFS ها تکمیل تر گردید.

تابع SUMIFS

تابع AVERAGEIFS

تابع COUNTIFS

تابع MAXIFS

تابع MINIFS

جدول زیر را در نظر بگیرید:

تعریف شرط در تابع maxifs

این جدول شامل وزن دانش آموزان و رتبه هر دانش آموز در کلاس خودش (نه در کل مدرسه) می باشد.مدیر مدرسه می خواهد کسی که رتبه ۱ دارد و وزن آن از همه بیشتر می باشد را رایگان به دوره آموزشی شنا بفرستد تا وزن او کم شود!!! ( مدیر ورزشکار هستند 🙂 )

در این مثال همان طور که مشاهده می کنید برگترین وزن را می خواهیم با یک شرط. و آن شرط رتبه دانش آموز می باشد.پس باید به سراغ تابع  MAXIFS برویم.

ساختار تابع MAXIFS:

=MAXIFS(max_range, criteria_range1, criteria1, [criteria_range2, criteria2], …)

=MAXIFS( شرط دوم,محدوده شرط دوم , شرط اول, محدوده شرط اول, محدوده جستجو بزرگترین, …)

max_range:

در این قسمت  محدوده ای که می خواهیم بزرگترین داده را پیدا کند وارد می کنیم.با توجه به مثال چون بالاترین وزن را می خواهیم، پس محدوده A2:A11 را وارد می کنیم.

criteria_range1:

در این قسمت محدوده شرط را وارد می کنیم.با توجه به مثال چون شرط ما رتبه بود ، پس محدوده B2:B11 را وارد می کنیم.

criteria1:

در این قسمت خود شرط را وارد می کنیم.با توجه مثال چون قصد داریم فقط از بین رتبه های ۱ یک نفر را انتخاب کنیم، پس عدد ۱ را در این قسمت وارد می کنیم.

نتیجه تابع زیر خواهد بود و حاصل این فرمول عدد ۷۰ می باشد.

=MAXIFS(A2:A11, B2:B11, 1)

یعنی کسی که وزن ۷۰ دارد توسط مدیر به دوره آموزشی شنا خواهد رفت 🙂

اگر از ویرایش های قبلی اکسل استفاده می کنید، جای نگرانی وجود ندارد و می توانید از راه حلی دیگر استفاده کنید.اما سوال اینجاست که اگر داده ها تکراری بودند، چه کنیم؟

[cf-restrict]

شما با فرمول زیر در ویرایش های پایین تر از اکسل ۲۰۱۶ می توانید به خواسته خود برسید.کافیست در سلول C2 فرمول زیر را بنویسید.اما همان طور که مشاهده می کنید، استفاده از فرمول MAXIFS به مراتب راحت تر است و نیاز به ایجاد ستون کمکی نمی باشد.اما استفاده از ستون کمکی یک مزیت بسیار خوبی دارد.مزیت آن این است که اگر داده های تکراری باشند، به شما نشان خواهد داد.(می توانید به مثال MINIFS مراجعه کنید)

=IF(AND(A2=MAX($A$2:$A$11),B2=1),A2,””)

دانلود فایل نمونه

اکنون می خواهیم یک مثال کاربردی و چند شرطی از این تابع را به شما نشان دهیم.جدول زیر را در نظر بگیرید:

تعریف چند شرط در تابع maxifs minifs

از شما می خواهند، بزرگترین مقدار فروش “کوکب” در شهر “تهران” در منطقه “شمال” را اعلام کنید.در اینجا با ۳ شرط رو برو هستیم.با توجه به مطالب قبلی فرمول زیر را به کار خواهیم برد:

=MAXIFS(B2:B20,A2:A20,”شمال”,C2:C20,”تهران”,D2:D20,”کوکب”)

حاصل این فرمول عدد ۸۷۰۰۰ می باشد.

 

[/cf-restrict]

 

8 دیدگاه برای “تابع MAXIFS اکسل ۲۰۱۶-بزرگترین شرطی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *