خانهExcelفرمت های عددی اکسل- Format numbers

فرمت های عددی اکسل- Format numbers

اکسل به طور پیش فرض، فرمت های عددی مناسبی را در اختیار شما می گذارد اگر فرمت های عددی از پیش تعیین شده اکسل برای شما کافی نیست، می توانید فرمت عددی دلخواه خود را از بخش فرمت های عددی دلخواه (custom number formats) ایجاد کنید.در این آموزش فقط به فرمت های عددی از پیش تعیین شده اکسل خواهیم پرداخت.

در واقع در این آموزش به کمک اکسل تعیین می کنید تا اعداد در سلول ها ، با چه ظاهری نمایش داده شوند.

Format numbers را چگونه فعال کنیم؟

بر روی سلول یا محدوده خود راست کلیک کنید و گزینه Format Cells را انتخاب کنید.در این قسمت بر روی سربرگ number کلیک کنید. و یا می توانید از کلید های میانبر (Ctrl+1) استفاده کنید.

Format Cells اکسل

اکنون گزینه های زیر را مشاهده خواهید کرد.

Format numbers اکسل

General:

تمام سلول های اکسل در حالت پیش فرض، این نوع فرمت عددی را در خود نگه می دارند.

Number:

اگر قصد دارید در یک سلول عددی وارد کنید و ارقام اعشار آن را تعیین کنید و یا هزارگان (سه رقم سه رقم) بین اعداد یک ویرگول (جداکننده) قرار دهید، از این فرمت عددی استفاده کنید.

Currency و Accounting:

اگر قصد دارید واحد پولی را در کنار اعداد خود داشته باشید از این دو نوع فرمت عددی استفاده کنید.البته این دو نوع فرمت تفاوت هایی با یکدیگر دارند:

Accounting

علامت دلار از عدد فاصله دارد و در سمت چپ سلول هست.

عدد صفر به صورت – نمایش داده می شود.

Accounting : _(* #,##0.00_);_(* (#,##0.00);_(* “-“??_);_(@_)

Currency

علامت دلار به عدد می چسبد.

عدد صفر نمایش داده می شود.

Currency : #,##0.00_);(#,##0.00)

Date:

اگر می خواهید اعداد شما در سلول به صورت تاریخ نمایش داده شوند از فرمت عددی تاریخ استفاده کنید.

Time:

اگر می خواهید اعداد شما در سلول به صورت زمان (ساعت و دقیقه) نمایش داده شوند، از فرمت عددی زمان استفاده کنید.

Percentage:

اگر قصد دارید اعداد شما به صورت % (درصد) نمایش داده شوند از این فرمت استفاده کنید.

Fraction:

اگر قصد دارید اعداد خود را به صورت کسری نمایش دهید از این فرمت استفاده کنید.

Scientific:

اگر قصد دارید اعداد شما با نماد علمی نمایش داده شوند، از این فرمت استفاده کنید.

Text:

اگر قصد دارید اعداد شما به صورت متن نمایش داده شوند از فرمت متن استفاده کنید.کاربرد این فرمت را در اینجا ببینید.

Special:

اگر اعداد شما از الگوی خاصی مانند شماره تلفن،کد ملی و کد پستی استفاده می کند، از این فرمت عددی استفاده کنید.

در تصویر زیر می توانید فرمت های مختلف عدد 2000000.213 را مشاهده کنید:

فرمت های عددی در اکسل

البته شما فرمت سل را از مسیر زیر هم می توانید فعال کنید:

راهنمای سریع فرمت سل

[cf-restrict]

منظور از فرمت عددی چیست؟ منظور از مقدار (ارزش) واقعی چیست؟

فرمت های عددی (Format numbers) هیچ گاه بر روی مقدار (ارزش) یک داده اثر گذار نیستند.در واقع ارزش واقعی همواره در نوار فرمول (formula bar) وجود دارد.

برنامه اکسل برای کار با اعداد بسیار کاربرد دارد.هرچند که با متون هم کارهای زیادی می توان انجام داد و فرمول های متنی بخشی از قابلیت های اکسل را برای کار با متون را به شما نمایش می دهد.اما عمده کار ما با اعداد می باشد و یکی از ویژگی های اکسل این می باشد که حتی تاریخ و زمان را هم به صورت عدد درک می کند.از این جهت نام آن را فرمت عددی قرار داده اند.یعنی وقتی بخواهید زمان را در اکسل در یک سلول نمایش دهید باید فرمت (نحوه نمایش) آن را از حالت عددی به زمان تغییر دهید.

در اکسل همواره آنچه که در سلول می بینید با آنچه که در نوار فرمول می بینید، کاملا با یکدیگر متفاوت می باشند.ممکن است در یک سلول متن را مشاهده کنید ولی در نوار فرمول عدد مشاهده کنید!!! همواره ارزش یک سلول در نوار فرمول قرار دارد.

[/cf-restrict]

 

9 نظرات

  1. سلام . ممنون از سایت خوبتون و زحماتی که بی هیچ منتی متقبل میشید. من فرمت سلول رو number انتخاب میکنم ، Decimal places رو صفر میکنم و تیک seperator رو هم میزنم. ولی متاسفانه فقط سه رقم اول از سمت راست اعداد رو جداکننده میذاره ، مثل این 1234567،789 در حالیکه باید اینجوری باشه دیگه 1،234،567،789 هرکاری میکنم درست نمیشه کلافه شدم ، به دادم برسید.

  2. سلام. وقتتون بخیر.
    من دوتا سوال دارم
    1. تو چند تا ستون اعداد مختلفی دارم، تو یکی از ستون ها فرمت رو کاستوم کردم و 000 زدم که سه رقمی بشن مثلا 2بشه002 و 20 بشه020. الان مشکلم اینه که وقتی تو یه ستون دیگه فرمول مینویسم که این اعداد ستون های مختلف رو تو یه ستون باهم بیاره مثلا A 1000 B 22 C 002 و تو ستون D فرمول مینویسم چیزی که میخوام باید بشه 100022002 ولی میشه 1000222 و درواقع اون حالت سه رقمی که مشخص کرده بودم رو اعمال نمیکنه.
    2. من یه جدول دارم که داده های یه ستونش شامل میز، صندلی، کامپیوتر و … میشه و یه ستون دیگه شماره میزنه مثلا تو ستون اول ممکنه 20باز میز تکرار بشه و ترتیبم نداشته باشه یعنی میز میز میز صندلی میز صندلی کامپیوتر میز و … حالا میخوام تو ستون کنارش شماره بزنه یعنی میز 001 میز002 میز003 صندلی001 میز004 صندلی002 کامپیوتر001 میز 005 و … یعنی یه فرمولی باشه که بره ببینه بزرگترین شماره تو کل ستون از نوع میز یا صندلی چنده و خودش +1 بکنه و شماره بزنه و شماره ها هم 3 رقمی باشه.
    خیلی ممنون میشم راهنماییم کنید.

پاسخ دادن

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید