خانهExcelتابع DOLLAR اکسل-واحد پولی ریال کنار اعداد

تابع DOLLAR اکسل-واحد پولی ریال کنار اعداد

شاید در ابتدا تصور کنید تابع DOLLAR در اکسل برای قرار گرفتن علامت $ (واحد پولی) در کنار اعداد به کار می رود.ولی باید بگوییم در ابتدا اگر تنظیمات زبان شما بر روی زبان انگلیسی باشد، در کنار اعداد علامت $ را خواهید دید.این تابع برای بسیاری از حسابداران و یا  افرادی که با موضوعات مالی و یا کسانی که با واحد پولی ریال سرو کار دارند بسیار کاربردی می باشد.

ساختار تابع DOLLAR:

=DOLLAR(number, [decimals])

=DOLLAR(رقم اعشار[اختیاری], عدد)

=DOLLAR(12)=$12.00

number:

در این قسمت عدد خود را وارد می کنیم.مانند عدد12

decimals:

در این قسمت تعداد ارقام اعشار را مشخص می کنیم.اگر عددی وارد نکنیم،اکسل به طور پیش فرض دو رقم اعشار در نظر می گیرد.این به این دلیل می باشد که بسیاری از واحد های پولی دارای دو بخش می باشند مانند 12 دلار و 15 سنت.ولی در ایران واحد کوچکتر از ریال نداریم.پس برای ما ایرانی ها این قسمت را برابر با 0 قرار می دهیم.

همان طور که مشاهده می کنید علامت دلار در کنار عدد 12 قرار گرفته است.اما ما قصد داریم علامت ریال در کنار عدد 12 قرار بگیرد.برای این کار باید تنظیمات ویندوز خود را مانند آموزش زیر برای زبان فارسی تنظیم کنیم.

تنظیمات ما بر مبنای ویندوز 10 می باشد ولی این مسیر تقریبا برای ویندوز های7 و 8 و8.1 یکسان می باشد.

1)ابتدا به مسیر زیر رفته و بر روی Change Date Time or Number Format کلیک کنید:

Control Panel\Clock, Language, and Region

1-Change Date Time or Number Format-تاریخ شمسی ویندوز

2)در پنجره باز شده در زبانه Format بر روی Format کلیک کرده و Persian را انتخاب می کنیم:

2-Format persian

 3) در این مرحله بر روی سربرگ Location کلیک کرده و Iran را انتخاب می کنیم:

 3-Location -iran

4)در این مرحله بر روی سربرگ Administrative کلیک و سپس بر روی Change system Locale کلیک کنید و Persian  را انتخاب می کنیم:

4-Change system Locale

1-5) بر روی OK کلیک کرده و سیستم را Restart می کنیم.بعد از راه اندازی مجدد می توانید تاریخ شمسی را در ویندوز (پایین گوشه سمت راست) خود مشاهده نمایید:

5-persian calendar in windows 10

اکنون اگر در اکسل فرمول زیر را تایپ کنید، علامت دلار به ریال تبدیل شده است.

=DOLLAR(12)=12.00ریال

=DOLLAR(12,0)=12ریال

تا اینجا توانستیم واحد پولی دلار را به ریال تبدیل کنیم.اگر بخواهید دلار را به واحد پولی دیگر تبدیل کنید همین آموزش را برای زبان مورد نظر خود به کار بگیرید.اما این تابع چه ویژگی هایی دارد و چرا به جای این تابع از currency در Format Cell استفاده نکنیم؟

[cf-restrict]

 تابع DOLLAR اعداد را به فرمت متنی(text) به همراه علامت واحد پولی(ریال، دلار و…) آن تبدیل می کند.یعنی خروجی این تابع متن(text) می باشد.پس همان طور که متوجه شدید شما با خروجی این تابع نمی توانید مانند یک عدد رفتار کنید و عملیاتی روی آن انجام دهیم.

اما currency در Format Cell در کنار اعداد، واحد پولی قرار می دهد ولی محتوای سلول همچنان مانند یک عدد رفتار کرده و شما می توانید عملیات های مختلف بر روی آن ها اعمال کنید.

اینکه از کدامیک می خواهید استفاده کنید به نیاز شما بستگی دارد ولی اگر از DOLLAR استفاده کنید،اکسل می تواند آن را به عدد(number) تبدیل کند.از این خاصیت تابع DOLLAR در تهیه برنامه به کمک اکسل استفاده بسیار زیادی می شود.

[/cf-restrict]

 

3 نظرات

  1. سلام خوبید من اروپا زندگی میکنم میخواهم حسابداری من را خودش نرخ یرو تبدیل کنه به تومان مثلاً وقتی نوشتم 1500 یرو فروش کردم خودش به نخ روز تبدیل کنه به تومان

  2. سلام
    من اگه زبان ویندوزم رو عوض کنم برنامه حسابداریم کلا به هم میریزه
    راهکار بهتزی ندارید؟

    • سلام رو سلول کلیک راست کن برو format cell
      بعد از منو number
      گزینه currency رو بزن
      ضمنا بصورت پیس فرض دو رقم اعشار میزنه که همونجا عدد 2 رو صفر کن تا فقط اعداد صحیح بزنه

پاسخ دادن

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید