خانهExcelآموزش تابع IF اکسل-تعریف شرط

آموزش تابع IF اکسل-تعریف شرط

من:بابا من دوچرخه می خوام.

پدر:چشم.اگر معدلت بالای 19 شد برات می گیرم.

جملات بالا،عبارتی است که کمتر پسری در دهه 60 و قبل آن نشنیده باشد.هرچند که شرط معدل معیار خوبی نبود ولی فرهنگ آن زمان و نحوه ایجاد انگیزه برای درس خواندن پسر ها این طور بود.(احتمالا برای دختر ها طلا بود!!!)

همان طور که از جملات بالا مشخص است ما با یک شرط روبرو هستیم و اگر شرط اتفاق بیفتد دوچرخه نصیب ما خواهد شد و اگر شرط بر قرار نشود دوچرخه نصیب ما نخواهد شد.پس بیایید جملات بالا را با هم آنالیز کینم تا بتوانیم آن را به اکسل تفهیم کنیم.

شرط:

شرط در اینجا معدل است و شاخص آن 19 هست.

اگر شرط برقرار شد:

اگر شرط برقرا شد دوچرخه خریداری می شود

اگر شرط برقرار نشد:

دوچرخه خریداری نمی شود

این جملات شرطی برای اینکه به اکسل تفهیم شود، باید از تابع IF استفاده کنیم.پس پیش از اینکه مثال دوچرخه را حل کنیم باید ساختار تابع IF را شرح دهیم.

IF(logical_test_Value,[value_If_true],[value_If_false])

IF(عمل یا مقدار درست نبودن شرط,عمل یا مقدار درست بودن شرط,شرط و شاخص آن)

logical_test_Value:

این همان شرط ما است.یعنی عمل مقایسه در این قسمت صورت می گیرد.یعنی طبق مثال ما مقایسه معدل ما و عدد 19 در اینجا صورت می گیرد.

[value_If_true]:

اگر شرط در قسمت logical_test_Value برقرار شد، این قسمت از تابع عمل خواهد کرد.طبق مثال ما اگر معدل ما بیشتر از 19 شود، دوچرخه خریداری خواهد شد.

[value_If_false]:

اگر شرط در قسمت logical_test_Value برقرار نشود، این قسمت از تابع عمل خواهد کرد.طبق مثال اگر معدل ما از 19 کمتر شود،دوچرخه خریداری نمی شود.

خوب پس بیایید این جملات را به کمک تابع if در اکسل پیاده سازی کنیم و در پایان فایل اکسل آن را دانلود نمایید تا تمرین بیشتری کنید.

همان طور که در تصویر زیر می بینید در سلول A5 شروع به نوشتن فرمول می کینم.

در سلول A2 معدل من یعنی 18.88 نوشته شده است.پس در قسمت  logical_test_Value فرمول شرط و عمل مقایسه آن با شاخص (عدد19) را می نویسیم.

آموزش تابع if در اکسل

در قسمت [value_If_true] اتفاقی که بعد از درست بودن شرط برقرار می شود را می نویسیم.در این مثال نوشتیم، “دوچرخه خریداری می گردد”

در قسمت [value_If_false] اتفاقی که بعد از درست نبودن شرط بر قرار می شود را می نویسیم.در این مثال نوشتیم،”دوچرخه خریداری نمی گردد”

=IF(A2>=19,”دوچرخه خریداری می گردد”,”دوچرخه خریداری نمی گردد”)

با دانلود فایل زیر هم کار با تابع IF را بیشتر یاد بگیرید و هم معدل خود را وارد کنید و ببینید دوچرخه به شما تعلق می گیرد یا خیر؟(البته خانم ها طلا نصیبشان خواهد شد)

[cf-restrict]

هرچند که طبق این فرمول دوچرخه به من تعلق نگرفت ولی پدر گرامی دوچرخه را خریداری نمودند.

دانلود فایل آموزش تابع IF

[/cf-restrict]

 

11 نظرات

  1. سلام اگه در چند ستون تعدادی اعداد زوج وفرد وارد شود چه دستوری با تابع if بنویسیم که زوج و فرد بودن خود عدد را به ما در سلول کنار عدد وارد شده نمایش دهد؟؟ممنون

پاسخ دادن

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید