یکی از بهترین ابزار های گزارش گیری در اکسل ابزار PivotTable می باشد.PivotTable را در ترجمه جداول محوری یا جداول لولایی می گویند.در این بخش به طور خیلی خلاصه می خواهم آموزش PivotTable را بیان کنم.ولی اگر دوست داشتید با PivotTable و تنظیمات آن آشنا شوید پیشنهاد می کنم حتما کتاب جداول و نمودار های محوری در اکسل که جناب آقای بهرام صمدیان ترجمه کرده اند را از اینجا دریافت و مطالعه کنید.و چنانچه به آموزش تصویری و کامل جداول محوری در اکسل 2013 و امکانات جدید آن(Excel 2013:Pivot Tables in Depth) احتیاج دارید اینجا کلیک کنید.
PivotTable چیست؟
خیلی خلاصه اگر گفته شود،جداول محوری ابزاری است که به شما کمک می کند تا از میان انبوهی از اطلاعات به نتایج دلخواه خود دست یابید.این نتایج بسیار ساده و سریع آماده می شوند.در حالی که اگر بخواهید با دیگر ابزار های اکسل یا با برنامه های مشابه این کار را بکنید کاری بس دشوار و خسته کننده خواهد بود.PivotTable برای هر نوع دیدگاه و تفکری ساخته شده است.یعنی ممکن است شما به عنوان مدیر R&D به یک دیدگاه به داده ها و نتایج حاصل از آن نگاه کنید.ولی مدیر مالی به همان داده ها به یک دیدگاه دیگر نگاه کند.PivotTable در اینجا برای هر شخص با هر تفکری مناسب خواهد بود و واژه Pivot به همین علت انتخاب شده است.
اما چرا کسی از قدرت این ابزار PivotTable خبر ندارد یا اگر خبر دارد نمی تواند از آن به درستی استفاده بکند؟
یکی از مهمترین علت ها این است که شما ساختار بانک اطلاعاتی را رعایت نکرده اید و علاوه بر آن وقتی یک بانک اطلاعتی ایجاد کردید باید سعی کنید تمام فیلد هایی را که ایجاد کرده اید یا فیلد هایی که می خواهید گزارش تهیه کنید حتما پر شوند و الا به نتایج درستی دست نخواهید یافت.
خوب برویم به سراغ اموزش با یک مثال ساده:
فرض کنید جدولی مانند جدول زیر داریم:
برای رسم جدول از مسیر مطابق Insert>PivotTable>PivotTableبا تصویر زیر عمل می کنیم:
بعد از انتخاب این گزینه پنجره زیر را خواهیم دید:
حال به بررسی گزینه ها خواهیم پرداخت:
Select table range:
در این قسمت محدوده دیتای خودمان را وارد می کنیم..
Use an external data source:
در این قسمت از دیتا های خارجی استفاده می کنیم.(مانند اکسس یا یک فایل اکسل دیگر و….)
Choose where you want the pivottable report to be placed
در این قسمت می گوید می خواهید در یک شیت جدید pivottable را داشته باشید یا در همین شیت.
ما در اینجا با همین تنظیماتی که در تصویر می بینید OK را می زنیم و تصویر زیر را خواهیم دید:
سوال یا گزارش ما چیست؟
در مناطق مختلف در سال های مختلف چه تعداد فروش داشته ایم؟
[cf-restrict]برای این گزارش گزینه ها را مطابق با تصویر زیر پر می کنیم(آیتم ها را به محل مورد نظر درگ می کنیم)نتیجه مانند تصویر زیر خواهد بود
حالا یک سوال دیگر مطرح می کنیم.
در شهرستان های مختلف در مناطق مختلف در سال های مختلف چه مقدار فروش داریم؟
برای این کار مطابق با تصویر زیر گزینه ها را پر می کنیم
اگر دوست داشتید بدانید به عنوان مثال در تهران چه تعداد فروش داشته اید مطابق با تصویر فقط شهرستان تهران را انتخاب خواهید کرد.
نتیجه مانند تصویر زیر است.
یک نکته یا ترفند مهم درPivotTable:
اگر بخواهید بدانید در تصویر بالا جمع 150000 در منطقه شمال تهران از جمع چه اعدادی به دست آمده است چه کاری انجام می دهید؟
دنبال دردسر نباشید!کافی هست دوبار روی عدد 150000 کلیک کنید.(دبل کلیک)نتیجه مانند تصویر زیر خواهد بود.جالب بود؟!
آموزش تخصصی PivotTables, PowerPivot, Power View, GeoFlow با MrExcel
Excel 2013:Pivot Tables in Depth
[/cf-restrict]
سلام خیلی ممنون
با سلام . ممنون از مطالب ارائه شده
عالی است
مطالب بسیار آموزنده می باشد.
عالی