نمودار های sparklines در اکسل

نمودار های sparklines در اکسل 2010 به وجود آمدند.البته شما می توانید از برنامهSparklines for Excel در نسخه های دیگر آفیس برای ایجاد این نوع نمودار ها استفاده لازم را ببرید.اما هدف در اینجا معرفی این نوع نمودار می باشد.

خیلی خیلی خلاصه خواسته باشم بگم این نوع نمودار ها برای نمایش روند (trend) داده ها به صورت تصویری می باشد.در واقع همان طور که می دانید یک تصویر می تواند گویای چندین صفحه مطلب باشد و از طرفی در وقت شما و مدیران شما برای دیدن نتایج صرفه جویی خواهد کرد.و این ابزار با این هدف خلق شده است.تا نمودار روند داده ها(مانند دوره های فصلی در بحث اقتصاد سنجی،پیدا کردن حداکثر و حداقل فروش به صورت چشمی و…   ) را در یک سلول نمایش دهد.

نمودار sparklines  به سه زیر دسته تقسیم می شود.

خطی-line
ستونی column
برد و باخت-win/loss

برای اینکه درک بهتری داشته باشیم با یک مثال ساده استفاده از این ابزار را آموزش می دهیم.فرض کنید جدول زیر مربوط به میزان فروش بستنی در سه ماه متوالی می باشد:

نمودار های sparklines در اکسل

ابتدابر روی سلول E2 (هم ردیف تعداد فروش) کلیک می کنیم(البته می توانید مستقیما از sparklines هم برای انتخاب سلول استفاده کنید)

برای رسم نمودار به منوی insert و به بخش sparklines مراجعه کنید.سپس بر روی گزینه line کلیک گنید.

نمودار های sparklines در اکسل

همان طور که در تصویر بالا می بینید در قسمت Data Range رنج مورد نظر را وارد می کنیم.ودر قسمت location range  سلول مورد نظر را انتخاب می کنیم.و در انتها آن را درگ می کنیم.و نموداری مانند تصویر زیر می بینیم.

نمودار های sparklines در-2 اکسل

[cf-restrict]

حال فرض کنید می خواهید ابتدا و انتهای نمودار را مشخص کنید برای این کار گزینه های first point و last point را از منوی Design  فعال می کنیم.

نمودار های sparklines در-3

حال فرض کنید می خواهید بالاترین عدد و کمترین عدد را با یک رنگ متمایز مشخص کنید.برای این کار از گزینه های high point و low point را انتخاب می کنیم و از گزینه Marker Color رنگ این قسمت ها را تعیین می کنیم.

نمودار های sparklines در-4

خوب یک مشکل وجود دارد!چطور نمودار ها را از راست به چپ نمایش دهیم؟(همان طور که می بینید به طور پیش فرض نمودار ها از چپ به راست نمایش داده می شوند)

برای این کار مانند تصویر زیر گزینه Right to Left را از مسیز Sparkline Tools> Design> Axis> Plot Data فعال می کنیم.

نمودار های sparklines در- 5

اگر هم دوست دارید می توانید با تغییر چیدمان جدول، به نمودار زیر دست پیدا کنید:

چنانچه دوست دارید کار با نمودارها را به طور کامل فرا بگیرید پیشنهاد می کنم آموزش کار با چارت ها در اکسل 2010 را ببینید.

Use sparklines to show data trends

[/cf-restrict]

 

10 دیدگاه برای “نمودار های sparklines در اکسل

  1. fateme گفته:

    سلام مطالبتون خیلی مختصر و مفیده، مرسی
    فقط کاش میشد بشه اونهارو کپی کرد و سر فرصت خوند.

    • آموزش آفیس گفته:

      سلام
      برای تهیه این مطالب ساعت ها وقت صرف می شود و متاسفانه به دلیل کپی برداری در بعضی از وب سایت ها و وبلاگ ها ارزش کار و زحمات ما را نابود می کنند.
      با تشکر

  2. 123 گفته:

    سلام من دو نوع محصول دارم A, B که در تاریخ های مختلف فروش داشتم می خوام نموداری داشته باشم که بتونم فراوانی اینهارو تو تاریخ های مختلف نسبت به هم بررسی کنم چطور ممکنه؟ خواهش میکنم اگه براتون ممکنه پاسخ رو به ایمیلم بفرستید ممنونم

    • baspar گفته:

      سلام من یک محصول دارم که در تاریخ های متفاوت به قیمتهای متفاوت در بازار و بورس اعلام می شود و از شما خواهش دارم که بگویید من چطور می توانم سید صعودی و نزولی ( کم و زیاد شدن قیمت در بازار و بورس ) را با نمودار خطی نشان دهم بطوری که نمودار خطی من در سطر افقی تاریخ ها نوشته شود و در سطر عمودی قیمتها و در نمودار دو خط باشد که یکی بالا و پایین شدن قیمت در بازار را نشان دهد و دیگری با رنگ متفاوت بالا و پایین شدن قیمت در بورس را نشان دهد البته من خیلی راه را امتحان کردم ولی آن طور که گفتم نشد لطفا راهنمایی کنید . در ضمن می خواهم قیمتها از صفر شروع نشود هر کاری می کنم مثلا قیمتهام بین 30000 تا 50000 مشخص نمیشه همش از صفر تا 50000 را نشان میده. خواهش می کنم اگه ممکنه بهم بگین خیلی احتیاج دارم بهش یک دنیا ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *