تابع RADIANS اکسل-تبدیل درجه به رادیان

RADIANS-اکسل-تبدیل-درجه-به-رادیان

تابع RADIANS اکسل-تبدیل درجه به رادیان

وقتی در اکسل فرمول SIN(30) را می نویسید، انتظار دارید که سینوس ۳۰ درجه برابر با ۱/۲ باشد. ولی این طور نیست.اکسل به طور پیش فرض وقتی عدد ۳۰ را داخل فرمول سینوس تایپ می کنید، آن را به رادیان می فهمد.یعنی فکر می کند باید ۳۰ رادیان را محاسبه کند.برای اینکه این مشکل را بر طرف نمایید باید از تابع RADIANS استفاده نمایید. یعنی به کمک این تابع درجه را به رادیان تبدیل می کنید تا اکسل آن را برای شما محاسبه کند.پس به جای فرمول قبلی، باید فرمول زیر را بنویسیم:

=SIN(RADIANS(30))

آموزش تابع RADIANS اکسل

ساختار تابع RADIANS:

=RADIANS(angle)

=RADIANS(زاویه)

angle:

در این قسمت درجه ای که قصد دارید به رادیان تبدیل شود را وارد کنید.با توجه به مثال در این قسمت عدد ۳۰ را وارد می کنیم.

البته می توانیم از فرمول زیر هم استفاده کنیم:

=SIN((PI()/180)*30)

برای اینکه بدانید چرا از فرمول دوم استفاده کردیم، ادامه مطلب را مطالعه نمایید.

زاویه چیست؟

زاویه یا گوشه یکی از مفاهیم هندسه است و به ناحیه‌ای از صفحه گفته می‌شود که بین دو نیم‌خط که سر مشترک دارند محصور شده‌است. به سر مشترک این دو نیم‌خط راس زاویه یا گوشه می‌گویند. بزرگی یک زاویه «مقدار چرخشی» (دورانی) است که دو نیم‌خط از گوشهٔ زاویه نسبت به یکدیگر دارند، با بدست آوردن طول کمانی تولید شده در اثر چرخش می‌توان اندازهٔ زاویه را بدست آورد.  برای اندازه‌گیری زاویهٔ θ باید کمانی از دایره، که مرکز دایره بر روی راس زاویه می‌افتد را رسم کرد، برای نمونه می‌توان بوسیلهٔ پرگاری که سوزن آن بر روی راس زاویه قرار دارد یک کمان کشید، اگر طول این کمان را s بنامیم، شعاع دایرهٔ یادشده برابر با r خواهد بود و k یک عدد ثابت است که بسته به یکایی که برای اندازه‌گیری در نظر گرفته‌ایم مقدار آن تعیین می‌شود.

θ=k(s/r)

اندازه گیری زاویه:

برای اندازه‌گیری زاویه از وسیله‌ای بنام نقاله استفاده می‌شود. توجه داشته باشید با تغییر اندازه ضلع هر زاویه اندازه آن تغییر نمی‌کند  مقدار زاویه θ مستقل از بزرگی کمان دایره‌ای است که کشیده‌ایم چون به همان اندازه که کمان دایره بزرگ یا کوچک شود شعاع دایره نیز با همان نسبت بزرگ یا کوچک می‌شود درنتیجه s/r نسبتی همواره ثابت است.

زاویه در اکسل

یکاها:

روش‌های گوناگونی برای اندازه‌گیری زاویه وجود دارد که پراستفاده ترین آن‌ها رادیان و درجه است. به جز رادیان، دیگر یکاهای اندازه‌گیری زاویه همگی نسبتی از یک دایرهٔ کامل اند (مانند یک دور یا گرادیان)

درجه:

یک درجه عبارتست از ۱⁄۳۶۰ محیط دایره که بانماد ° نشان داده می‌شود. اجزا، آن عبارت‌اند از دقیقه که ۱⁄۶۰ درجه‌است و با نماد ‘ نشان داده می‌شود و ثانیه ۱⁄۶۰ دقیقه بوده و با نماد ” نشان داده می‌شود.

رادیان:

یک رادیان، زاویه‌ای است که منطبق است با کمان دایره‌ای که طول کمان با شعاع دایره برابر است.(یعنی در رابطه‌ای که پیش‌تر در بالا بیان شد k = ۱ است.)

رادیان در اکسلکمانی که اندازه آن با شعاع دایره برابر است

 

هر درجه برابر است با : (فرمول تبدیل یک زاویه از درجه به رادیان)

فرمول تبدیل یک زاویه از رادیان به درجه

هر رادیان برابر  است با :(فرمول تبدیل یک زاویه از رادیان به درجه)

فرمول تبدیل یک زاویه از درجه به رادیان

جدول زیر تبدیل چند زاویه پرکاربرد را نشان می دهد:

نسبت های زاویه

تابع RADIANS اکسل-تبدیل درجه به رادیان آموزش تبدیل درجه به رادیان در اکسل excel function Converts degrees to radians نحوه تبدیل درجه به رادیان

 

 

2 دیدگاه برای “تابع RADIANS اکسل-تبدیل درجه به رادیان

  1. ناصر رجبی گفته:

    سلام ممنون از موارد های آموزشی شما منتظر دیگر موارد آموزشی آفیس مخصوصا اکسل هستم

    • آموزش آفیس گفته:

      با سلام و تشکر از توجه شما.به زودی شاهد آموزش های بیشتری خواهید بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *