هوش تجاری BI (Business Intelligence) چیست؟

هوش تجاری BI (Business Intelligence) چیست؟

هوش تجاری فرآیند تبدیل داده های خام به اطلاعات مدیریتی و تجاری اطلاق می گردد که به تصمیم گیرندگان سازمان کمک می کند تا تصمیمات خود را بهتر و سریعتر گرفته و براساس اطلاعات صحیح عمل نمایند
هوش تجاري مجموعه‌اي از مهارتها، فناوريها و سيستم‌هاي كاربردي است كه براي جمع‌آوري ، ذخيره‌سازي ، تحليل و ايجاد دسترسي كارآمد به انباره‌هاي داده جهت كمك به سازمان‌ها براي تصميم‌گيري صحيح مورد استفاده قرار مي‌گيرد. تحليل داده‌ها شامل طبقه‌بندي، خوشه‌بندي،آناليزهاي آماري، پيش‌بيني‌هاي رياضي، تحليل‌هاي هوشمند مبتني بر شبكه‌هاي عصبي و الگوريتمهاي ژنتيك مي‌باشد. هوش تجاري شما را برای تصمیم‌گیری در همه عوامل موثر بر سازمان يا شرکت‌ توانمند می‌سازد. ابزارهایی که برای راه‌حل‌های هوش تجاري در جهان وجود دارد، بر اساس تکنولوژی به نام OLAP (On-Line Analytical Processing) ساخته شده است. OLAP از مکعب‌هایی در مجموعه‌ای با ابعاد کوچک که در داخل آن داده‌هایی انتخاب شده‌اند استفاده می‌کند، ارتباطات بین ابعاد از قبل تعریف شده و همه ابعاد ممکن (یا جواب‌ها) از قبل محاسبه و پیش‌بینی شده است. هنگامی که یک مکعب ایجاد می‌شود، یک واسط کاربري پیاده‌سازی مي‌شود که كاربر بتواند با جواب‌های داخل مکعب تعامل داشته باشد.
امروزه با اطمینان کامل می‌توان ادعا کرد که استفاده از راه‌حل BI می‌تواند قدرت رقابت‌پذیری یک سازمان را افزایش دهد و از دیگر سازمان‌ها متمایز نماید. این راه‌حل این امکان را به سازمان‌ها می‌دهد تا با بکارگیری اطلاعات موجود از مزایای رقابتی و پیشرو بودن بهره‌برداری نمایند و درک بهتر تقاضاها و نیازمندی‌های مشتریان و مدیریت ارتباط با آنان را میسر می‌سازد. این راه‌حل این امکان را به سازمان می‌دهد تا بتواند تغییرات مثبت یا منفی را مانیتور کنند. امروزه سازمان‌های پیشتاز صحبت از ERP و CRM و…. نمی‌کنند، رویکرد سازمان‌ها به سمت BI است. آنها به دنبال بهینه‌سازی فرآیندها از طریق ارزیابی و بهبود عملکرد خود و زیرمجموعه‌های وابسته به خود می‌باشند. امروزه افزایش کارایی عملکرد آنچه که سرمایه‌گذاری شده، اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

Microsoft Power BI به داده هایتان جان دهید!!
شرکت مایکروسافت اعلام نمود که خدمات هوش تجاری خود موسوم به Power BI را به‌روز کرده است که با این بروزرسانی سازمان‌ها می توانند آخرین قابلیت‌های مرتبط با هوش تجاری و ابزارهای تحلیل داده را به صورت یکپارچه در سیستم داخلی خود مورد استفاده قرار دهند.
نسخه جدید سیستم Power BI که از تاریخ ۲۴ ژوئیه ۲۰۱۵ در اختیار کاربران قرار گرفته است جایگزین نسخه کنونیکه مبتنی بر مجموعه نرم‌افزاری Office 365 فعالیت می‌کند، می باشد. این ابزار جدید که با نام Power BI Desktop معرفی شده است، به صورت گسترده در اختیار تمام مشتریان جهانی مایکروسافت قرار خواهد گرفت.
کاربران سازمانی برای اجرای نسخه جدید نیازی به اشتراک در Office 365 ندارند و همچنین می‌توانند ابزارهای رایگان مرتبط با Power BI را مبتنی بر مرورگرهای اینترنتی در اختیار بگیرند و آن دسته از کاربرانی که هم‌اکنون ابزار Power BI Windows را مورد استفاده قرار می‌دهند، به صورت خودکار ابزار به‌روزرسانی را مشاهده خواهند کرد.
همچنین مایکروسافت توضیح داد که این نرم‌افزار جدید در دو نسخه رایگان و پولی عرضه می‌شود که سازمان‌ها در نسخه پولی می‌بایست به‌ازای هر کاربر خود در هر ماه ۹.۹۹ دلار بپردازند. در نسخه رایگان Power BI Desktop سازمان‌ها قابلیت‌های کلی را به صورت محدود در اختیار دارند و نمی‌توانند از همه امکانات آن بهره‌مند شود.
هوش تجاری اپلیکیشنی شامل مجموعه ای از خدمات و آیتم های آنلاین می باشد که به شما را در دیداری سازی و کشف داده ها، به اشتراک گذاشتن اکتشافات و همکاری به شیوه های جدید دیداری یاری می رساند و در حال حاضر دو تجربه برای این قابلیت وجود دارد:

1. تجربه جدیدی که به خود هوش تجاری اشاره دارد
2. تجربه قدیمی که اشاره به هوش تجاری برای office 365 اشاره دارد
به صورت کلی اپلیکیشن هوش تجاری خدمتی آن لاین می باشد که به شما امکان سریع ایجاد داشبور ها، به اشتراک گذاری گزارش ها و اتصال مستقیم به تمامی داده ها و آمیختن آنها را می دهد همچنین قابلیت دسکتابی این اپ (Power BI Desktop) به عنوان ابزار اختصاصی گزارش نویسی برای انتقال داده ها، ایجاد گزارش های دیداری و قدرتمند می باشد و از همه مهمتر قابلیت گستردگی در موبایل را نیز دارا می باشد.

در تجربه جدید، Power BIبر روی خدمات خود داشبورد هایی با خاصیت تعاملی عرضه می نماید که این داشبوردها قابلیت ایجاد و بروزرسانی را از طریق منابع داده مختلف دارند. به صورت کلی سه جز اساسی Power BI شامل داشبوردها، گزارش ها و مجموعه های داده می باشد.
داشبورد نیز یکی از نرم افزارهای قدرتمند و منحصر به فرد است که می تواند فضای کابین هواپیمای شما را طراحی نماید. در این فضا شما تنها کافی است با توجه به عقربه های نمودارها از وضعیت هواپیمای خود به طور کامل آگاه شوید بدون اینکه به نقاط مختلف هواپیما سرکشی کرده و شرایط را بررسی نمایید!
داشبوردها را شما ایجاد می نمایید تا شما را نسبت به آنچه مهمترین است در کسب و کار شما، اگاه سازند. نظیر داشبورد موجود در ماشینتان که شامل مجموعه ای از اطلاعات مهم در خصوص وسیله نقلیه تان نظیر سرعت، میزان سوخت، سلامت موتور خودرو داشبورد در Power BI مجموعه اطلاعات مهم کسب و کار شما را ارائه می دهد. اصطلاح “Tile” در فارسی به معنای کاشی می باشد که در Power BI به معنای مقیاس و سنجه ای بر اساس گزارش ها می باشد که هر داشبورد شامل مجموعه ای کاشی اطلاعاتی در مورد کسب و کار شما می باشد که با انتخاب یک “Tile” می توانید اطلاعات بیشتری را مشاهده نمایید

Power BI Desktop
از طریق دسکتاپ Power BI می توانید ابزار گزارش نویسی اختصاصی قوی که به شما توانایی اتصال و ترکیب داده ها از منابع متعدد زیادی را بدهد، را در اختیار داشته باشید. ویرایشگر پرس و جوی دسکتاپی Power BI امکان ایجاد گزارش های قوی و به تصویر کشیدن آنها را فراهم می سازد و زمانی که گزارش خاتمه می یابد آن را در سرویس Power BI منتشر می نماید

مجموعه راه حل های تحلیلی Power BI برای کل سازمان را می توان به طور خلاصه شامل 4 مورد اساسی زیر دانست:
1. به تصویر کشیدن کل کسب و کار در یک داشبورد: Power BI تحت وب، تمامی اطلاعات مهم شما در طول سازمان را کنترل می نماید
2. ایجاد گزارش های تعاملی خیره کننده: دسکتاپ Power BI ابزار هایی جهت انتقال، تحلیل و به تصویرکشیدن داده ها را در اختیار قرار می دهد
دو قابلیت کلیدی دیگر Power BI
1. Power BI Mobile
اپلیکیشن Power BI برای ویندوز، اندروید و سیستم عامل iOS امکان اتصال به داده ها در هر مکانی را به شما این قابلیت می دهد.
2. Power BI Gateways
از طریق این قابلیت، شما می توانید داده های خود را از طریق اتصال به منبع مرکزی داده در محل به روز نمایید. این قابلیت به شما انعطاف پذیری بالایی در برآوردن نیازهای فردی و سازمانی می دهد

Excel workbook & Power BI
کاربرگ اکسل فرمت ذخیره ای برای تمامی ابزار های Power می باشد و Power BI پاسخی برای به اشتراک گذاری این کاربرگ می باشد ممکنه در اینجا بگویید ایمیل ابزاری باری به اشتراک گذاری می باشد اما باید گفت که این ابزار نیز توانایی پاسخ گویی را ندارد:
عمده مسائل ایجاد شده در ایمیل زمانی مطرح می شود که:
• فایل ها خیلی بزرگ باشند
• دیگران ورژن صحیح اکسل را نداشته باشند
• دیگران تمایل به استفاده از تبلت و گوشی دارند
• امنیت و حفاظتی وجود ندارد
• شما نسبت به ارسال کاربرگ بروز شده مسئول هستید

هوش تجاری در اکسل و بهره گیری از ابزارهای Power
نرم افزار اکسل امکان پیاده سازی نمودار ها، گزارشات، داشبورد ها و Pivot Table را برای بصری سازی داده ها فراهم کرده است، البته اینگونه امکانات از نسخه اکسل ۲۰۱۳ بصورت کاملتری در آن قرار داده شده و همچنین می توانید از ابزار های بسیار قدرتمند مربوط به PowerPivot استفاده کنید.
هوش تجاری در اکسل می تواند یک Self-Service BI برای شرکت های متوسط و کوچک و همچنین سازمان ها باشد. مدیریت منابع داده ها و مجتمع سازی داده ها و نمودار ها و بطور کلی بصری سازی داده ها بخوبی در نرم افزار اکسل قابل پیاده سازی است.

ابزار های  Power BI اکسل

اکسل شامل محدوده ای عالی از ابزار های Power نظیر Power Pivot, Power Query, Power View, Power Map به منظور تحلیل داده های سازمانی می باشد. اینکه آیا شما نیاز به صادرات هوش تجاری داردید و یا برای یافتن روند، داده های خود را زیر و رو می نمایید و یا اینکه تنها می خواهید داده هایتان شفاف تر باشند، اکسل تمامی این خواسته شما را پوشش می دهد. به صورت خلاصه اگر بخواهیم کاربرد برخی از این ابزار ها را در هوش تجاری بیان نماییم می توانیم به موارد ذیل اشاره نماییم:

Power Query

1. برای دریافت داده
2. جستجوی آنلاین داده
3. شکل دهی داده ها
4. اتصال به منابع داده درونی و بیرونی
5. عیب یابی

Power Pivot

1. ساخت روابط
2. استفاده از جداول دیتابیس
3. مدل سازی داده
4. مدیریت و تحلیل حجم وسیعی از داده های منابع بیرونی

Power Map

1. نمایش میلیون ها داده روی نقشه های سه بعدی
2. بصری سازی داده در خط زمانی

Power View

1. فیلتر گذاری گسترده داده
2. جدول ماتریکس
3. بروزرسانی داده ها
4. ساخت ستون های چارتی
5. ایجاد نقشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *